2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
כיממה לאחר מותו של הנער בן ה-12 אתמול (רביעי) לאחר שנדבק בנגיף נשימתי – בבית החולים הדסה בירושלים הזהירו בימים האחרונים מפני עלייה חריגה בתחלואה נשימתית בקרב ילדים. "בעת מגפת הקורונה בלטה היעלמותם של נגיפי החורף שפוקדים אותנו מדי שנה", צוין במכתב שנשלח לעובדי בית החולים. "בהקשר זה, וכאחת ההשפעות המעניינות שלאחר גלי המגפה, אנו רואים עכשיו התפרצות קיץ מאוד חריגה של RSV בקרב ילדים". מדובר על אחד הנגיפים הנשימתיים השכיחים בקרב ילדים שראשי התיבות שלו נגזרים משמו - Respiratory Syncytial Virus.
"התפרצות ה-RSV בולטת, נכון לעכשיו, בשכונות חרדיות בירושלים וסביבותיה, ומתבטאת בעומס ניכר במיון ילדים, מחלקת הילודים וטיפול נמרץ ילדים. אנו עוקבים אחריה באופן צמוד – מקומית וארצית". עוד צוין במכתב כי "התפרצות מעין זו יכולה להתפשט ולגרום לתחלואה משמעותית גם בקרב האוכלוסייה המבוגרת שבסיכון, במיוחד קשישים, חולים עם מחלות רקע ומדוכאי חיסון". יש לציין כי ההדבקה בנגיף ה-RSV נעשית באופן טיפתי וגם במגע.
2 צפייה בגלריה
בית חולים ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא
בית חולים ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא
בית החולים ספרא לילדים, המרכז הרפואי שיבא בתל השומר
(צילום: דוברות שיבא)
מותו החריג של בן ה-12 התרחש לאחר שנדבק גם הוא בנגיף נשימתי. מדובר בילד בריא בדרך כלל שנדבק לאחרונה במחלה ויראלית שהסתבכה והוא סבל מחום גבוה. לפני כיומיים הוא פרכס בביתו וכוחות מד"א שהגיעו למקום ביצעו בו החייאה והבהילו אותו לבית החולים שיבא שבתל השומר - ולפנות בוקר נקבע מותו. עם הגעתו לבית החולים הוא קיבל תרופות החייאה מתקדמות וטיפול תומך בכלל מערכות הגוף. יש לציין כי נשללה האפשרות שמדובר בקורונה או בתסמיני פוסט-קורונה.
בשבועות האחרונים מדווחים בתי החולים על עלייה חדה בשיעור המאושפזים הצעירים בעקבות נגיפי נשימה. בין הסיבות המרכזיות: הסרת המסכות והחזרה ללימודים בתום שנת הקורונה. באשר לבתי החולים של הכללית צוין כי "בשבוע האחרון לא נצפה שינוי משמעותי באחוז הביקורים במיון ילדים ובמיון פנימי. עם זאת, נצפתה עלייה במספר הביקורים במיון ילדים בשל דלקת ריאות". על-פי נתוני משרד הבריאות, "בשבוע האחרון, נצפתה עלייה חדה בשיעור הפניות הגולמי למרפאות מכבי שירותי בריאות בשל דלקת ריאות, שמתבטאת בעיקר בקבוצת הגיל 5-0 שנים".
ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא שבתל השומר - שם אושפז הנער בן ה-12 - אמר כי "המקרה הזה נדיר מאוד והאירוע הזה הוא משהו לא צפוי. בדרך כלל, אירועים מהסוג הזה לא מתרחשים בקרב ילדים בריאים בלי סימנים מקדימים. נערים בריאים בני 12 בדרך כלל לא מתים באופן פתאומי. אנחנו צריכים עוד לקבל תשובות על חלק מהבדיקות ששלחנו שאולי יסייעו לנו למצוא הסבר לטרגדיה יוצאת הדופן הזו".
ד"ר סער חשביה, מנהל מיון ילדים בהדסה עין כרם, הוסיף גם הוא: "בשבועות האחרונים אנחנו חווים גל תחלואה חריג גם בהיקפו, גם בחומרתו וגם בעובדה שאנחנו נתקלים בעיצומו של הקיץ בנגיפים שהיו נחלת החורף בלבד. מדובר על נגיפים שמזהמים את הילדים שמגיעים לכאן עם מחלות חורף - והתוצאה היא עלייה ניכרת בפניות למיון. מבחינתנו הרופאים, חוץ מהעובדה שזה הוביל אותנו להיערכות ותגבור צוותים במיון ואמצעים למתן חמצן, זו תופעה מרתקת כי היא נצפתה גם באוסטרליה, שבחורף שעבר שבו עטתה אוכלוסיית העולם מסכות והייתה נתונה תחת סגרים, הנגיפים הללו כמעט ונעלמו לגמרי. הנפוץ שבהם הוא נגיף בשם RSV, והתחלואה בו היא יותר משמעותית. יותר ילדים צריכים חמצן, ואנחנו מייחסים את זה להורדת המסכות; והרבה ילדים ששהו בבית ולא במסגרות הרגילות של בית הספר נחשפים בבת אחת לילדים אחרים ולהדבקות. אנחנו מעריכים שאלו הן הסיבות, אבל זה נבדק כי זה מאוד חריג ונדיר".
"על ההורים להיות ערניים למחלות הנשימתיות, כי מדובר על משהו שהם לא מוכנים אליו", הוסיף ד"ר חשביה. "יש לנו חורף באמצע הקיץ. חייבים להעלות מודעות לתחלואה הזו ולשים יותר לב, בעיקר בקרב תינוקות קטנים מתחת לגיל חצי שנה. להיות ערניים וללכת לרופא בזמן".